Over 10 dagen vertrek ik naar Burkina Faso. Ik ga daar twee opdrachten doen voor de Belgische ontwikkelingsorganisatie waar Monique werkt: Broederlijk Delen. De eerste is het deels uitzetten en ter plekke de logistiek doen voor de sponsorfietstocht Dwars door Burkina. De tweede is de logistieke organisatie van een internationale conferentie over familiale of kleinschalige landbouw. Waar de Nederlandse organisaties zich alle concentreren op en zich afhankelijk maken van samenwerking met het Nederlandse bedrijfsleven, blijft BD zich richten op solidariteit met de arme boeren en mn boerinnen. In mijn ogen en ervaring is ontwikkeling veel meer dan economische groei. In de landen waar ik gewerkt heb (bv Guinee-Bissau en Liberia) is wel economische groei maar weinig respect voor de eerlijke verdeling ervan. De kloof tussen arm en rijk wordt er groter, die tussen man en vrouw blijft groot. Hulp bij de opbouw van een rechtvaardige samenleving is minstens zo belangrijk als het stimuleren van economische groei (waarbij het expliciet ook over ons eigen belang gaat; ik heb niets tegen het ondersteunen van het lokale bedrijfsleven). Dit klinkt tegenwoordig als een softe, linkse hobby voor losers. Ik schaam me er niet voor. Handel kan hulp nooit vervangen.

‘Mijn’ reisorganisatie Fairweggistan bestaat nu zo’n 3 jaar. Het begon als idee om een bescheiden tegenwicht tegen het afnemend draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking te vormen. Het doel was en is: het vergroten van de betrokkenheid bij Afrika en zijn ontwikkeling. Het doet goed te constateren dat van de reizigers een tiental actief geworden is in of voor Afrika. Meer info vind je in de laatste nieuwsbrief

 

 

