Het is heerlijk om weer in Afrika te zijn. Het voelt zo vertrouwd. De geuren van houtskool en pies (en de vele brommertjes hier in Ouaga), de geluiden van krekels en balkende ezels (en de brommertjes) en de felle kleuren van de panen van de vrouwen en het fruit op de markt.

Maar ik werd ook al met de andere kant geconfronteerd. De elektriciteit en internet die uitvallen, de auto die niet start, de afspraak die niet nagekomen wordt. Het is niet echt warm (zo’n 30 graden, zo ongeveer als nu in Nederland) maar ik voel me toch al snel moe. Na de lunch val ik voor de computer in slaap. Monique niet: die werkt van 8 tot 6 door, bewonderenswaardig.

Intussen heb ik zowel met Broederlijk Delen en fietsreisorganisatie Camino Loco in Brussel als met enkele lokale vertegenwoordigers hier een reisschema opgezet, met de bijbehorende activiteiten en logistiek. Tussendoor ben ik een reis in dezelfde periode in Rwanda aan het voorbereiden voor een zevental fietsers. Ik heb die groep vorig jaar hier in Burkina ontmoet.

Ook binnen BD is ebola natuurlijk een item. De landenvertegenwoordigster heeft het hoofdkantoor gevraagd om duidelijke richtlijnen in welk geval de tocht en de conferentie afgelast moeten worden. Het ebolavirus bevindt zich nog twee grenzen van Burkina (namelijk die van Ivoorkust) maar het land schijnt er niet echt op voorbereid te zijn. Wel heeft men enkele grote beurzen en bijeenkomsten al geannuleerd. Hierbij zouden veel mensen uit West-Afrika komen. Het verschil met de tocht en conferentie is natuurlijk, dat je bij die laatste twee precies weet wie er komt. De kunst is om alert te zijn maar niet al in paniek te raken en alles uit voorzorg af laten ketsen. Ik zeg mijn reizigers vaak: “Als je ebola hebt, is het dodelijk maar om het te krijgen moet je zo ongeveer tongzoenen met een geïnfecteerd lijk.” Dat is dan uiteraard bedoeld als tegenwicht tegen de spookbeelden die in de media geschetst worden.

Het leven in Nederland gaat ook gewoon door en gelukkig ontvang ik positieve berichten van mijn plaatsvervangers op de 50+ beurs.

