De hulp Pauline strijkt de was voor Monique. In huis is de stroom te zwak dus met allerlei verdeeldozen verbond M het ijzer altijd met een stopcontact in het kleine huisje op het erf. Ik had uit Nederland dus een mooi geaard verlengsnoer voor haar meegebracht. Pats. Het licht viel uit. Er was een stop gesprongen. Want Pauline had het verlengsnoer helemaal afgerold en in het verste stopcontact ìn huis gestoken. ? “Ja, want het stopcontact in het kleine huisje was te dichtbij voor dit snoer.” Afrikaanse logica is óók een logica.

Pats. Daarna sprong een andere stop. De elektricien was met een tang en gewone schroevendraaier de lichten op de wc aan het maken. Een deed het maar het andere haperde steeds. “Klaar”. Ik (man in huis!) mocht controleren. Het ene licht deed niets meer en het andere haperde niet meer: het deed het helemaal niet meer. Ik heb hem nu teruggestuurd om nieuwe elektriciteitskabeltjes te halen en de zaak om te leiden.

In de garage staat de meester me te woord. De gezellen proberen ondertussen de motor van Monique’s auto in elkaar te zetten. Het ziet er onhandig uit. En het resultaat is dan ook dat de auto even slecht start als voor de reparatie.

Het is gemakkelijk om hier nu de luie en onkundige Burkinabé de schuld van te geven. Beter is het om je te realiseren hoe slecht het onderwijs is en hoe weinig goede gereedschappen en materialen beschikbaar en betaalbaar zijn.

Op de Belgische ambassade word ik aan de consul voorgesteld (ik word steevast ‘de echtgenoot van Monique’ genoemd). Ze zegt dat Burkina sinds de laatste week zich wel degelijk goed op ebola voorbereidt. Ik zie later in de stad ook de affiches hangen met waarschuwingen hoe je het virus oploopt. Maar met de ingesleten tradities bij het afleggen van een lijk, en het armoedige gezondheidssysteem: wat levert dit op als de ziekte toch toeslaat?!

Het brengt me terug naar de handel vs hulp-discussie. Lost handel bovenstaande issues op? Nee, zeker niet. De huidige focus in ontwikkelingssamenwerking op handel ten koste van sociale voorzieningen als onderwijs en gezondheidszorg, heeft een nefaste uitwerking op het dagelijkse leven van de mensen hier.

