Een volgende motorhelmdag. Ik vertrok al vroeg met chauffeur naar Bourzanga. De burgemeester daar ontving me graag. Ik vroeg vooral naar de veiligheidssituatie. Al maandenlang rustig. We vroegen ook de politie naar incidenten in deze noordelijke en dus risicovolle regio, met hetzelfde antwoord.

Daarna weer achter op de motor, ditmaal bij Souleymane, de dorpjes langs. In die dorpen gaan we activiteiten van ADIF, een partner van Broederlijk Delen, bekijken. Twee weken geleden was het nog niet te doen: modder, moeras, drijfzand. Nu was het redelijk droog, op een riviertje na dan. Het water kwam tot boven onze knieën en we moesten de uitlaat met een boterhammenzakje afbinden. Voor de rest veel mul zand, zwaar om doorheen te fietsen. Zelfs achter op de motor was het vermoeiend. Geradbraakt en met rode huid en haren (zoals ooit, lang geleden) kwam ik aan.

Thuis gekomen kijk ik het Frans journaal, en lees mijn mails en de Volkskrant. Ik ben onthutst. Realiseren de media zich hoe onverantwoord ze ebola en bv ook terrorisme en banditisme in West-Afrika behandelen? En wat voor impact dat heeft? Bij mijn Burkinareis heeft nu iedereen zich teruggetrokken en bij Rwanda 4 van de 6. Heel teleurstellend. Op de vakantiebeurzen, waar Elise en Edward voor Fairweggistan staan, peinst niemand erover om naar Afrika (het ‘land’ Afrika!) te gaan behalve dan Zuid-Afrika (over angst voor banditisme gesproken). De Belgische fietsers die hier over een week komen, stellen ongeruste vragen. Terwijl hier niets, maar dan ook helemaal niets aan de hand is! Elise vroeg op een beurs: “Als iemand in Nijmegen ebola heeft, durft u dan nog wel naar deze beurs (Den Haag) te komen?” Dat durfde iedereen, maar reizen in bv Oeganda durven ze nu niet omdat het in Afrika ligt en dus de kans op ebola er is.

Zwartmakerij (excusez le mot), paniekzaaierij en massahysterie verkopen duidelijk beter dan gedegen wetenschappelijk onderbouwde informatie (die trouwens ook in de kranten staat,  bv hoe je met ebola besmet raakt, maar die blijkbaar niemand leest). Gelukkig komt nu meer geld voor ebolabestrijding vrij …. in Europa en de VS! Ik schreef het al in mijn blog over hoeveel Afrikanen waard zijn. De chaos rond ebola en extremisme heeft één enkele oorzaak: armoede. Misschien zouden ze daar in Nederland eens aandacht aan kunnen geven (en dan niet door de Nederlandse bedrijven meer desinfecterende zeep te laten verkopen, maar door het structureel aan te pakken.

