Dwars door Burkina is begonnen! De 26 deelnemers kwamen op tijd aan op het vliegveld aan. Jan was al een dag eerder gekomen. Toen ik hem ophaalde rond middernacht zag ik jongeren autobanden in brand steken. Dat bleek de dag ervoor ook al gebeurd te zijn, zodat de Belgische ambassade (net voor vertrek van de deelnemers) aangeraden had niet ‘onnodig’ het land te komen bezoeken. Koningin Mathilde heeft haar bezoek (zie eerder blog) intussen ook afgezegd. Jammer … had ik eindelijk eens een koningin de hand kunnen kussen. Gisteravond hadden we wel nog een welkomstborrel en –etentje bij de ambassadeur en consul. Erg leuk.

Toen we gisteren de deelnemers ophaalden en vanochtend bij het vertrek met de bus naar Bobo zagen we de zwarte brandvlekken op de grote wegen van Ouaga. Onderweg was de straat een keer geblokkeerd. Bij het plein van de revolutie stond de ME al klaar met tanks voor als de manif uit de hand dreigen te lopen.

Met de organisatoren van Camino Loco (gekke weg) besloten we gisteravond al om de route om te gooien (veel extra gedoe voor mij helaas!). We vermijden zo de dinsdag in Bobo Dioulasso, de tweede stad van het land, waar de oppositie vrij machtig is. De oppositie heeft die dinsdag namelijk opgeroepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid, en men vreest flinke onlusten in Ouaga en Bobo. De stadjes daarbuiten zullen er waarschijnlijk weinig van merken.

De reden van de relletjes is dat president Blaise Compaore een (ongrondwettelijke) derde termijn wil. Hij is niet de enige trouwens. Kagame (Rwanda), Museveni (Oeganda) en Tandja (Niger) gingen hem kort geleden voor. Blaise wil de wet woensdag wijzigen en als dat niet kan, een referendum uitschrijven. Dat laatste wint hij omdat de macht in Afrika altijd de verkiezingen al dan niet wettelijk kan manipuleren. Vandaar de verwachte opstand op dinsdag.

De groepssfeer is desondanks uitstekend. In de bus wordt veel gelachen. Bijvoorbeeld toen een grote groep motorrijders de bus omcirkelden. Zij waren het konvooi voor enkele el hadjen die uit Mekka terugkwamen. Ze haalden in ons zicht allerlei capriolen uit: liggen of staan op de motor, zwaaien met armen en benen, en vooral heel hard toeteren. Bij de lunch werden al de eerste biertjes (66 cl) genuttigd .. en er moest vanmiddag nog gefietst worden.

We kwamen wat laat aan, en de vrachtwagen met de fietsen al helemaal, zodat de geplande lus rond Bobo moest vervallen. Koen van Camino Loco was vanochtend al om 5.30 naar Banfora vertrokken omdat ik een paar dagen geleden geconstateerd had dat een route geasfalteerd was geworden. En dat kan niet volgens hem: er wordt alleen over gekke kleine weggetjes gekoerst.

Morgen is een erg zware fietstocht onder aan de rotswand tussen Bobo en Banfora. Omdat het vandaag wederom regende, zou dat wel eens natte voeten op kunnen leveren. Ikzelf ga de zaakjes in Banfora voorbereiden.