Pauline is vertrokken, net als Jan een dag later dan gepland. Er was nog steeds een avondklok van kracht.

Nu er een nieuwe regering gevormd is, is de avondklok opgeheven. In de overgangsregering komen er enkelen uit de oude politieke elite, oa de minister van cultuur. Die zou jaren geleden als officier van justitie de vervolging van de moord op de kritische journalist Norbert Zongo geseponeerd hebben. Er vonden gisteravond meteen protesten voor zijn ministerie plaats. Net zag ik dat hij zich teruggetrokken heeft.

De conferentie van Broederlijk Delen over kleinschalige landbouw krijgt steeds meer vorm, maar dat gaat niet altijd zonder hobbeltjes. Onlangs had ik met twee vrouwen van een lokaal eetstalletje de versnaperingen voor de conferentie geregeld. “Hoeveel beignetjes of galetjes krijg ik voor 3 €?” “Veel”. “Maar hoeveel: 5, 10, 100, miljoen?” “Gewoon veel, genoeg dat ze het mee naar huis kunnen nemen”. “Maar dat is nu ook weer niet de bedoeling”. Nadat ik heel concreet het geld op tafel legde, vroeg ik hoeveel van beide ze mij daarvoor zouden geven in hun stalletje. Toen pas kwam het antwoord (resp. 2 en 10).

Bij het missionair gasthuis Notre Dame de Lorette heb ik – na vele urenlange ontmoetingen – het reserveringssysteem in de computer beter in de vingers dan Marie, de receptioniste. Steeds weer moet ze opnieuw invoeren omdat ze ergens op een verkeerd ikoontje gedrukt heeft. Ik wil het zelf doen, maar dat staat ze niet toe. Waarschijnlijk is ze daar te trots voor of vindt ze het wel gezellig, zo met zijn tweeën achter de computer.

Zoals al eerder gezegd: Afrikanen zijn niet dommer of onhandiger dan Nederlanders. Hun opleiding is alleen minder en hun logica is gewoon anders. Een frappant staaltje overigens van ónze logica: er gaat nauwelijks medisch personeel naar de door ebola getroffen landen. Niet omdat er geen interesse is, integendeel, maar omdat de verzekering een eventuele repatriëring niet dekt (Monique had inderdaad enige maanden geleden al zo’n brief ontvangen). Ik denk niet dat ik dat aan een Afrikaan hier kan uitleggen (en dan verzwijg ik nog de gebouwen, salarissen en winsten van de verzekeringsmaatschappijen).

