Kerstmis wordt in Burkina gevierd met de mooie kleren aan. Kerstavond (24 en 25) zijn de uitgangsavonden hier, zoals bij ons oud en nieuw. Ons bezoek, de zoon van Monique en zijn vriend, hebben er ten volle van geprofiteerd. Ze hebben in twee weken Burkina meer bars en nachtclubs gezien dan Monique en ik in 1½ jaar. Ze hadden beiden veel moeite met het afscheid nemen van de vele nieuwe vrienden.

Oud en nieuw vierden we met wat Nederlanders. Er werd wel degelijk vuurwerk afgeschoten. En de hele nacht hoorden we nog knallen. Het zal niet om het verknallen (letterlijk en figuurlijk) van tientallen miljoenen euro’s gaan, zoals in Nederland, maar voor het vijf na armste land ter wereld toch een onverantwoorde verkwisting.

Na de veldbezoeken en vakantie zit ik veel thuis. Helaas met een slechte internetverbinding zodat nauwelijks van Uitzendinggemist of films genoten kon worden. Dus tóen het internet het even deed – op 3 januari – toen heb ik in éen ruk alle top 2000’s en Youp van het Hek bekeken.

Het langzame internet irriteert me vreselijk. Ook in de nabij gelegen hotels werkt het nauwelijks. Wat zijn we (ben ik!) toch verwend geraakt met dit snelle lijntje met de hele wereld. Ik schaam me als ik me realiseer dat de gemiddelde Afrikaan niet eens laptop heeft, en in veel plaatsen in de wereld het vrije internet afgeschermd wordt.

Het versturen van deze blog is dus moeilijker geworden (ik doe dit op het Broederljk Delen kantoortje) evenals het bijhouden van het nieuws uit Nederland. Ik begin dat laatste allengs sowieso minder interessant te vinden. Op het Franse tv-journaal bekijken we voornamelijk het Afrika nieuws. Ik moet deze onthechting wel stopzetten binnenkort, want over een maand ga ik alweer naar huis.

