Ik ben op weg naar Burkina Faso. Op Schiphol rijden vele zwaarbewapende marechaussees op Segways tussen de reizigers. Op Charles de Gaulle is het een chaos. De vluchten gaan wel door, maar zijn enorm vertraagd door extra veiligheidsmaatregelen. Ik sta ruim een uur in de rij als ik teruggestuurd word omdat ik nog geen boarding pass heb. Daarna sta ik weer meer dan een uur in de rij. Voor mij viel iemand flauw. Verrassenderwijs kwam er daarna niet meer controle dan een vluchtige blik in mijn paspoort. Ik voldoe duidelijk niet aan de toeroristennorm. Als een van de laatsten ga ik het vliegtuig in. Maar dan moeten we nog lang wachten omdat de bagage van degenen die het niet gehaald hebben, uit het vliegtuig gehaald moet worden.

De volgende dag, zondag, bezoeken we enkele vrienden. Bij buurman en artiest Richard Traoré horen we dat hij zijn grote festival gaat annuleren. Hij is bang dat de uitslag van de verkiezingen op die dagen bekend wordt en dat dat tot ongeregeldheden kan leiden. ‘s Avonds op de Franse tv alleen maar nieuws en debatten over de aanslagen in Parijs. De angst regeert in Europa en Afrika!

Ik zit ’s maandags bij de gesprekken die Monique voor haar werk voert. Ook hier komt Parijs langs. Ik bemerk hier in Burkina Faso een anti-Franse houding. Dat heeft te maken met de koloniale tijd maar ook met de voortdurende bemoeizucht van Frankrijk (zie mijn blogs over het ‘vrijwillige terugtrekken’ van president Blaise een jaar geleden). Ik ervaar dat veel Afrikanen (en zeker niet alleen moslims) een afkeer hebben van het westen. Dat zal deels met jaloezie te maken hebben, op het westerse luxe leven, dagelijks gevoed door buitenlandse soaps op de tv. Deze ambivalente houding lokt hen naar de grenzen van Europa, waar ze hardhandig geweerd en vernederd worden. Dit roept weerstand op.

Anderzijds heeft de antiwesterse houding te maken met onze moderniteit die de traditionele waarden vervangt. Vroeger werd in Afrika een conflict in de gemeenschap zelf opgelost, door de dorpsoudsten. Nu komen er politieagenten met wapens (die agressie oproepen) en daarna komt een rechter die door de rijkeren omgekocht wordt. De eerlijkheid en gelijkwaardigheid is verdwenen. Ons idee van rechtsstaat voelt voor velen in de wereld niet als rechtvaardig aan. Degenen met geld en wapens winnen altijd. Alle anderen zijn losers. Een enkele fanatiekeling grijpt dan zelf naar de wapens.

Heel vervelend en heel triest, maar zoals auto’s en vliegtuigen steeds veiliger worden door gedegen onderzoek, kun je ook de oorzaken van de aanslagen onderzoeken en zo voorkomen dat er vaker ongelukken ontstaan. Auto’s worden niet met meer auto’s bestreden, dus waarom wapens wel met meer wapens?!

